Adria Airways - nie tylko przewoźnik

Click here for English version


Adria Airways znana jest głównie jako narodowy przewoźnik Słowenii. Zdecydowana większość jej działalności związana jest z lotami regularnymi. Adria jest jednak związana również z innymi gałęziami przemysłu lotniczego.


Ludzie Adrii

Jako pracodawca, Adria zawsze darzyła zaufaniem swoich pracowników i było to jej zasadą przewodnią od samego początku, tak jak decyzja, że cały personel (pracownicy techniczni, personel pokładowy, itd.) będą szkoleni w centrum szkoleniowym w Brnik, a załogi w specjalnej szkole lotniczej.
Jugosławia posiadała dobrze zorganizowaną siatkę stowarzyszeń lotniczych i wiele większych miejscowości posiadało stałe centra lotnicze, bądź szybowcowe. Dziedzictwo tej polityki można znaleźć do dzisiaj w postaci wielu samolotów UTVA 75 będących na wyposażeniu stowarzyszeń lotniczych. W pierwszym okresie działalności Adrii 70% jej pilotów pochodziło właśnie z takich stowarzyszeń. Pozostali mieli za sobą karierę wojskową. Nowi adepci przechodzili najpierw badania medyczne w Belgradzie, a następnie przechodzili trening naziemny w Lublanie. Pod koniec pierwszego roku większość z nich mogła juz latać na licencji PPL (licencja pilota prywatnego). Ze względu na obowiązkową służbę wojskową następne pół roku spędzali na dalszej nauce teorii i kolejne pół latając samolotami UTVA 66 oraz SOKO J-20 Kraguj, szkoląc się w przeprowadzaniu ataków naziemnych. Po powrocie do życia cywilnego we wczesnych latach 80tych pilot Inex Adrii mógł liczyć na powrót do szkolenia naziemnego DC-9 na kolejne 18 miesięcy, pełne szkolenie na samoloty wielosilnikowe przy użyciu samolotów Morava i Seneca by finalnie odbywać służę na samolotach DC-9. Trening na symulatorze przeprowadzany był w Belgradzie, jednakże symulator JAT oferował jedynie podstawowe funkcjonalności. Dlatego też Adria regularnie wynajmowała, należący do Swiss Air, symulator DC9-51 w Zurychu. Taki stan rzeczy był kontynuowany wraz z pojawieniem się samolotów MD-80 (nazywanych DC-9 Super 80).
Obecnie większość pilotów latających w Adrii pobiera wykształcenie na wydziale lotnictwa Uniwersytetu w Lublanie (Wydział Mechaniczny). Studenci pojawiają się w Adrii posiadając licencje ATPL Frozen (Licencja pilota transportu liniowego bez możliwości bycia dowódcą) oraz CPL. Tutaj zdobywają uprawnienia IFR na samoloty wielosilnikowe oraz MCC (Multi Crew Cooperation), a następnie zostają przydzielani do samolotu typu Airbus, bądź CRJ, w zależności od potrzeb. Pilot Adrii uzyskać może dowództwo średnio po 5 - 7 latach.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca