Airbus Helicopters prezentuje całkowicie nowy śmigłowiec H160 – przełom w klasie śmigłowców średnich

Podczas jednego z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w przemyśle śmigłowcowym – wystawy Heli-Expo, Airbus Helicopters zaprezentował całkowicie nowy, przełomowy śmigłowiec średni H160, podnoszący standardy osiągów, kosztów eksploatacji, komfortu pasażerów i wpływu na środowisko naturalne.

Będąc pierwszym produktem wprowadzonym na rynek pod nową marką Airbus Helicopters i nowym oznaczeniem, ten śmigłowiec klasy 5,5-6-tonowej jest przełomowy pod względem konstrukcji i wyposażenia. Stanowi odzwierciedlenie planu przekształcenia firmy, która na pierwszym miejscu stawia zadowolenie klienta i bezpieczeństwo użytkowania.

„H160 odzwierciedla strategię Airbus Helicopters, mającą na celu dostarczenie najskuteczniejszych rozwiązań dla naszych klientów, które służą, chronią, ratują życie i bezpiecznie przewożą pasażerów w najbardziej wymagającym środowisku”, powiedział prezes Guillaume Faury. „Misja ta pobudza nas do działania, ponieważ to co jest ważne dla naszych klientów, jest istotne dla nas”.

H160 jest funkcjonalnym i aerodynamicznym śmigłowcem o doskonałym stylu, w którym zintegrowano aż 68 różnych technologii opatentowanych przez Airbus Helicopters. Jego udźwig, zasięg i skuteczność czynią z niego śmigłowiec idealnie przystosowany do szerokiej gamy zastosowań, w tym misji transportu na platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, porządku publicznego, ratownictwa medycznego i zadań straży wybrzeża, a także transportu komercyjnego, osób prywatnych i biznesmenów.

Rozwijając prędkość przelotową 160 węzłów (296 km/h), H160 może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 120 mil morskich (222 km) podczas lotu na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i dysponuje zasięgiem 450 mil morskich (833 km) z 20-minutową rezerwą paliwa wykonując misje porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratownicze.

Odmienny od dotychczasowych projekt H160 zawiera dwie nowości Airbus Helicopters, które zapewniają lepsze osiągi i stateczność lotu: otunelowane śmigło sterujące Fenestron® o największej w historii średnicy, które jest także odchylone pod kątem 12 stopni, co jeszcze bardziej zwiększa skuteczność jego działania oraz całkowicie nowe pierścieniowe usterzenie poziome Biplane Stabilizer™, którego unikatowa konstrukcja obejmuje dwa połączone ze sobą stateczniki, zamontowane na różnej wysokości. Ułatwia ono wykonywanie manewrów i znacznie zmniejsza opór aerodynamiczny podczas lotu z małą prędkością i w zawisie.

Dodatkowym przełomem technologicznym H160 jest pierwsze zastosowanie seryjne przez Airbus Helicopters łopat wirnika nośnego Blue Edge®, które zmniejszają poziom hałasu o 50 procent (3 dB), a także umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami wirnika nośnego, zależnie od warunków lotu.

H160 jest pierwszym w historii całkowicie kompozytowym śmigłowcem cywilnym, co powoduje, że jego płatowiec jest lżejszy, bardziej wytrzymały, odporny na korozję i zmęczenie, a zarazem wymaga mniej obsługi. Sprawdzona bezprzegubowa głowica wirnika nośnego Airbus Helicopters Spheriflex została ponownie ulepszona dzięki zastosowaniu innowacyjnych kompozytów termoplastycznych, które zmniejszają jej masę i zwiększają odporność na uszkodzenie.

Zintegrowanie w H160 awioniki Airbus Helicopters Helionix® to najnowsze zastosowanie pierwszego cyfrowego wyposażenia awionicznego, które zostało w całości zaprojektowane i zintegrowane przez producenta śmigłowców. Użytkownicy będą czerpać korzyści ze zwiększonego bezpieczeństwa, jakie zapewnia Helionix® dzięki zmniejszeniu wysiłku pilota, polepszonej świadomości sytuacyjnej, zwiększeniu obwiedni obciążeń dopuszczalnych i rezerwowym instalacjom. Używana dziś w śmigłowcach EC175 i EC145 T2 Helionix® to koncepcja rodziny awioniki, która umożliwia integrację i modernizację ulepszeń oprogramowania w H160 oraz innych rodzinach śmigłowców produkowanych przez firmę obecnie, w przyszłości i rozwijanych.

Jako napęd H160 wybrano nowy silnik Turbomeca Arrano o mocy 1100 KM, który zapewnia znaczące zmniejszenie zużycia paliwa przy zwiększonym zasięgu i udźwigu, a zarazem jest bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Dla jego potrzeb opracowano koncepcję zoptymalizowanej obsługi technicznej, która znacząco zmniejsza potrzebę obsługi bieżącej w warsztacie, co zapewnia obniżenie kosztów eksploatacji śmigłowca.

Dodatkowe cechy H160 to elektrycznie uruchamiane podwozie, wymagające mniej czynności obsługowych i umożliwiające przewiezienie ładunku o większej masie, łatwiejszy dostęp do punktów obsługowych, co wzięto pod uwagę już podczas procesu projektowania, a także elastyczność planu obsługowego dopasowanego do pogrzeb i ograniczeń użytkowników dzięki metodologii przeglądów MSG-3 (Maintenance Steering Group-3).

Airbus Helicopters wiele zainwestował w program H160, aby zapewnić jego doskonałość już na etapie opracowywania. Trzy prototypowe śmigłowce i dwa nowe zintegrowane stanowiska do prób oznaczają, że kompletna walidacja integracji różnych instalacji i elementów, zapewniająca najwyższy poziom dojrzałości konstrukcji, zostanie dokonana przed pierwszym lotem H160 i skrócony zostanie proces rozwojowy.

Dynamic Helicopter Zero to stanowisko badawcze całkowicie odwzorowujące układ dynamiczny śmigłowca, układ sterowania wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, a także instalację hydrauliczną, elektryczną, awioniki i diagnostyczną. Z kolei System Helicopter Zero służy do integracji awioniki, wiązek przewodów elektrycznych, instalacji paliwowej, instalacji hydraulicznej, układu sterowania lotem, oświetlenia i wszystkich kluczowych elementów H160, które są połączone elektrycznie i używają oprogramowania.

Prace nad H160 rozpoczęto w 2013 r., a ostateczna konfiguracja śmigłowca została zatwierdzona w tym roku. Pierwszy lot śmigłowca także nastąpi w 2015 r., a rozpoczęcie eksploatacji zaplanowano w 2018 r.

Będąc pierwszym śmigłowcem wprowadzonym pod nową nazwą Airbus Helicopters, która całkowicie pokazuje kluczowe wartości firmy, jak doskonałość, manewrowość, jedność i integralność, H160 wprowadza nowy system oznaczania produktów, wraz z przekształceniem firmy. Zgodnie ze strategią stosowaną przez Airbus, oznaczenia „AS” i „EC” dla produkowanych śmigłowców zostają zastąpione przez „H”. Wersje wojskowe będą oznaczane literą „M” po nazwie modelu.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca