Wieża w EPLL

Wieża kontroli lotów jest jednym z najważniejszych części każdego lotniska kontrolowanego. 30 sierpnia Port Lotniczy im. Władysława Reymonta w Łodzi dał nam możliwość przyjrzenia się, jak postępują prace budowlano - adaptacyjne przy nowej wieży lotniska, która ma zostać oddana do użytku w listopadzie tego roku.

Budowa łódzkiej wieży rozpoczęła się dwa i pół roku temu. Obecnie jest w fazie wykańczania i wyposażania w sprzęt techniczno-operacyjny, który zapewniać będzie bezpieczną obsługę operacji lotniczych na łodzkim lotnisku. Wieża posiadać będzie dwa radia podstawowe, dwa radia zapasowe, system Pegasus, który obecnie jest wdrażany, system ATIS, który służy do rozgłaszania komunikatu meteorologicznego w eter, dzięki czemu samoloty nie będą musiały pytać wieży o aktualną pogodę, gdyż będą ją mogły odsłuchać na konkretnej częstotliwości. Dodatkowo działać będzie autorski system Pandora, będący dziełem jednego z pracowników PAŻP, który pozwala na sprawdzanie warunków pogodowych w różnych portach lotniczych, dostępność pasa startowego oraz ewentualne ograniczenia. System ten sprawdzi się w sytuacjach, gdy np. ze względu na trudne warunki atmosferyczne samolot nie będzie w stanie wylądować na lotnisku docelowym i będzie musiał zostać przekierowany na inne lotnisko.

Rozpoczęcie pracy operacyjnej łódzkiej wieży planowane jest na początek października. Okres pierwszych trzech do siedniu dni będzie okresem adaptacyjnym, w czasie którego działać będą równolegle obie wieże. Po tym okresie, jeśli nie wynikną żadne problemy, kontrolerzy opuszczą definitywnie starą wieżę.

Jak poinformował p Michał Krzykacz - kierownik łódzkiej wieży, lotnisko w Łodzi cieszy się szczególnym uznaniem wśród szkolących się pilotów, dzięki czemu wykonywanych jest tutaj dużo operacji szkoleniowych. Dodatkowo znajduje się tutaj szkółka lotnicza oraz aeroklub, które generują duży ruch lotniczy. Pojawiają się w Łodzi także samoloty innych szkół lotniczych z całej Polski, m.in. Dęblina, Balic, czy Modlina. W połączeniu z ciągle rozwijającą się siatką połączeń rejsowych oraz ruchem generowanym przez znajdujące się po sąsiedzku Wojskowe Zakłady Lotnicze, liczba operacji lotniczych waha się od 100 do 200 dziennie. Doliczyć należy do tego operacje wykonywane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, w tym loty samolotów medycznych Piaggio.

Na łódzkim lotnisku jednocześnie pełni dyżur czterech kontrolerów, przy czym każdy nie może pracować dłużej, niż 3 godziny bez odpoczynku. Stara wieża nie posiadała zaplecza socjalnego, nowa natomiast zapewni kontrolerom odpowiednie warunki odpoczynku.

Łódzką wieżę można podzielić na kilka poziomów. Najwyżej znajduje się poziom operacyjny, na którym pracują kontrolerzy. Poniżej znajdują się pomieszczenia socjalne, do których pracownicy mogą udać się na odpoczynek. Pod nimi znajdują się pomieszczenia techniczne, w których zainstalowane będą radia, systemy wentylacyjne. Na samym dole zlokalizowana jest serwerownia, biura oraz sale konferencyjne, które wykorzystywane będą do szkoleń i spotkań, a także biuro FABu (porozumienie między Polską i Litwą dotyczące kontroli ruchu lotniczego pomiędzy tymi krajami, podobne zawiązały m.in. Niemcy z Austrią i Szwajcarią). W Europie funkcjonują m.in. FAB szwedzki, niemiecki, czy hiszpański.

Łódzka wieża jest unikatową konstrukcją tego typu w skali kraju. W przeciwieństwie do większości tego typu budowli, które są smukłymi konstrukcjami, łódzka wieża ma kształt peryskopu pokrytego maskującą siatką. Obiekt ma 31,5 metra wysokości i 5 kondygnacji. Koszt budowy wyniósł ponad 14 mln złotych. Budynek posiada wymiary 40,2×16,9m, jego powierzchnia użytkowa wynosi 1442m2, a kubatura brutto 7188m3. Całkowita wartość nakładów inwestycyjnych wyniosła 14 685 000 zł brutto.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca