Click here for English version

Podsumowanie roku 2013 według Sił Powietrznych.

Mijający rok 2013 był niezwykle pracowity również dla lotnictwa wojskowego. Z tego też względu postanowiliśmy zaprosić do wspólnych podsumowań również siły powietrzne. Poprosiliśmy o wskazanie najważniejszego przedsięwzięcia roku 2013 oraz o plany i oczekiwane życzenia na rok 2014. Nasza propozycja spotkała się z ciepłym przyjęciem, dlatego też poniżej prezentujemy odpowiedzi przedstawicieli poszczególnych jednostek.


3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego to operator samolotów transportowych C-130E Hercules, Casa C 295M, PZL M28 (Bryza oraz Skytruck), a także śmigłowców PZL W3 Sokół, Mi-8 i Mi-2. W imieniu jednostki głos zabrał kpt. Włodzimierz Baran:
Rok 2013 to przede wszystkim kolejny rok zakończony bezpiecznie, a przy tym rekordowy - jeśli wziąć pod uwagę uzyskany nalot i ilość przeprowadzonych operacji lotniczych. W naszych jednostkach ugruntowana została wysoka sprawność sprzętu i – przy bardzo dużej ilości wykonanych zadań – intensywność szkolenia personelu latającego ostatnich promocji. To rok w którym zakończyliśmy przyjmowanie nowych samolotów CASA C-295M, M-28 wersji Glass Cocpit i śmigłowców W-3 w wersji VIP. Na ćwiczeniu Cobra-13 certyfikację narodową uzyskał Zadaniowy Lotniczy Zespół Bojowy – lotniczy element wsparcia jednostek specjalnych utworzony głównie na bazie pododdziałów 33. Bazy Lotnictwa Transportowego (w tym 7. eskadry działań specjalnych).
W nowym roku zamierzamy potwierdzić naszą zdolność do prowadzenia transportowych operacji lotniczych poza granicami kraju we współdziałaniu z lotnictwem transportowym naszych sojuszników z UE i NATO. Będzie to zarówno zapowiedziany już udział w operacji w Republice Środkowoafrykańskiej jak i transport wracających do kraju żołnierzy PKW Afganistan. Wykonujemy tysiące operacji lotniczych, zamieramy uzyskać nalot powyżej 18 tys. godzin, więc życzenia tylu lądowań, ilu startów na pewno nie zaszkodzą.



W minionym roku lotnicy 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego uczestniczyli w wielu ćwiczeniach i pokazach zarówno w kraju, jak i za granicą. Ich podsumowania podjął się mjr Mirosław Lorenc:
Podsumowując dotychczasową realizację planu udziału wydzielonych sił i środków naszej jednostki w ćwiczeniach i pokazach lotniczych w kraju i za granicą w 2013r. trudno wymienić jedno najważniejsze przedsięwzięcie. Samoloty i personel naszej jednostki brał udział np. w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych pod kryptonimem Spring Storm-13, gdzie piloci, latając w bazie Amari, wspierali żołnierzy estońskich, wykonując zadania bliskiego wsparcia pola walki (Close Air Support) i przechwycenia w powietrzu (Air Interdiction). Równolegle piloci trzech Su-22 i personel obsługi naziemnej brali udział w Czechach w ćwiczeniach COMAO, przygotowujących do sojuszniczych ćwiczeń Ramstein Rover.
W dniach 14-15 czerwca br. trzy samoloty Su-22 oraz piloci wraz z personelem obsługi bazy uczestniczyli w pokazach lotniczych Luftmachtdagen Air Show w bazie Volkel, które uświetniły setną rocznicę powstania Holenderskich Sił Powietrznych. Przedsięwzięciem mającym na celu współpracę w ramach Air Show 2013 był pokaz w powietrzu i wystawa statyczna dwóch samolotów Su-22 w dniach 03-04 sierpnia w m. Kecskemet (Węgry). Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW-2013, zorganizowane 24-25 sierpnia w Radomiu nie mogły odbyć się bez udziału świdwińskich lotników, którzy parą Su wykonali pokaz w powietrzu, prezentując się z jak najlepszej strony. Od 31 sierpnia do 02 września wydzielony personel jednostki przebywał w Słowacji (Sliać) wykonując pokazy w powietrzu dwóch Su-22. Zrealizowane przedsięwzięcie miało na celu realizację planu współpracy w ramach Air Show 2013 i promocji Sił Powietrznych.
Grupa pilotów i żołnierzy obsługi naziemnej wraz z niezbędnym sprzętem i wyposażeniem z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego udała się do bazy Namest w Czechach. Od 5 września Polacy uczestniczyli w organizowanych przez Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO ćwiczeniach międzynarodowych „Ramstein Rover” (RARO). W manewrach uczestniczyły 3 samoloty myśliwsko-bombowe Su-22. W trakcie ćwiczeń piloci wykonywali wspólne loty z pilotami osi 16 państw NATO.
W międzynarodową operację STEADFAST JAZZ 2013 zaangażowanych było 28 krajów członkowskich NATO oraz kraje partnerskie. W ćwiczeniach brał udział personel naszej bazy. Na świdwińskim lotnisku wylądowało i wystartowało kilkadziesiąt statków powietrznych krajów zaangażowanych w ćwiczenie min. Czech, Niemiec, Francji, Kanady, Litwy, Łotwy, Słowacji, Węgier i Włoch. Nie sposób pominąć zorganizowanie Pikniku Lotniczego Świdwin 2014, w którym uczestniczyło ok. 20 tys. widzów.
W 2014 roku pragnęlibyśmy poznać następcę naszego Su-22.



Niezwykle ciężką i odpowiedzialną służbę pełnili w 2013 roku żołnierze 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, o czym mówi por. Tomasz Pietrzak:
Wydarzenie, które było dla 25BKPow. największym wyzwaniem to przygotowanie, organizacja, uczestnictwo oraz dowodzenie w ramach XIII zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie, którego trzon stanowili żołnierze 25BKPow.
W obecnym roku żołnierze brygady uczestniczyć będą w ćwiczeniu pk. ANAKONDA 14, ponadto planowane jest zakończenie szkolenia w ramach wojennego przeznaczenia 7 Taktycznej Grupy Bojowej, której zwieńczeniem będzie ćwiczenie z wojskami pk. FALCON 14 w miesiącu listopadzie.
Chcielibyśmy, aby nam życzyć "Żołnierskiego szczęścia" oraz szczęśliwego powrotu żołnierzy Samodzielnej Grupy Powietrznej XIV zmiany PKW Afganistan.

W ramach podsumowania redakcja "Fly 4 Photo" chciałaby w tym miejscu złożyć naszym żołnierzom serdeczne podziękowania za ofiarną służbę oraz godne reprezentowanie Polski poza granicami naszego kraju, życząc jednocześnie wszelkiej pomyślności w nowym roku, zrealizowania wszelkich założonych na ten rok planów, lotnikom tyle samo lądowań, co startów, a wszystkim szczęśliwego powrotu ze służby.


Zapytaliśmy również, co o mijającym roku sądzą zespoły demo, które stały się ulubieńcami polskiej publiczności, a także jakie są ich plany na rok obecny.


Dla tureckiego zespołu "SOLOTURK" największym sukcesem mijającego roku był fakt niedoświadczenia żadnego rodzaju sytuacji kryzysowych i stresujących momentów w trakcie wykonywania swoich pokazów. Co więcej, członkowie zespołu określili Air Show w radomiu jako jeden z ekscytujących i radosnych pokazów minionego roku. Głównym zadaniem na rok obecny jest, w ocenie zespołu, dalsza popularyzacja marki "SOLOTURK" oraz zapewnienie fanom z Europy oraz Turcji wrażeń większych, niż kiedykolwiek dotąd. Przy okazji nasi przyjaciele z Turcji poinformowali, iż istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy mogli zobaczyć ich w tym roku na polskim niebie przy okazji obchodów 600-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską, a Turcją.



W imieniu greckiego zespołu "Zeus", używającego w trakcie pokazu samolotu F-16C Block 52+, głos zabrał kapitan Giorgos Androulakis - Team Leader zespołu, załączając jednocześnie pozdrowienia ze słonecznej Krety:
Największym sukcesem dla naszego zespołu jest fakt, iż w roku 2013 uczestniczyliśmy w dwukrotnie większej liczbie pokazów w porównaniu do lat poprzednich oraz, że wykonane zostały sprawnie i bezpiecznie. Jesteśmy młodym zespołem, zbierającym doświadczenie rok po roku, a w roku 2013 staraliśmy się z powodzeniem wykorzystać wszystko, czego nauczyliśmy się na pokazach międzynarodowych i krajowych.
W roku 2014 planujemy uczestniczyć w jeszcze większej liczbie pokazów międzynarodowych. Naszym celem jest współpraca z innymi zespołami, co pozwoli udoskonalić nasz pokaz, czyniąc go bardziej efektownym dla widzów.



Summary of 2013 by Air Force

2013 was extremely busy in military aviation. Therefore we have requested Air Force to summarize that year. We have asked to indicate the most important project in 2013 and the plans for 2014 and we have been given a reply from several Polish units. What is more, two more teams from the outside of Poland have sent us a summary.

SOLOTURK Demo Team has been seen on Polish sky for the first time during Air Show 2013 in Radom and immediately has won the hearts of Polish spotters. Asked about the biggest success in 2013 the team replied: Not to experience any kind of critical situations and stressful moments as we did our demo flights in 2013 is the biggest success for us. Additionally, we would definitely define Radom 2013 as one of the exciting and cheerful shows through the year.
The plan for 2014 is also specified: To keep the name SOLOTURK rising and make our followers across Europe and Turkiye happier than ever. It is probable that you would see us around Poland in the name of Turkish-Polish 600 years friendship celebrations.
The information about a possible visit is a great piece of news for Polish spotters, who really look forward to seeing SOLOTURK again in Poland.



The second one is Greek "Zeus" Demo Team, whose fast and dynamic show during Air Show 2013 in Radom was said by Polish spotters' environment as one of the greatest demo. Captain Giorgos Androulakis, the Zeus Demo Team Leader, has sent greetings from the sunny Crete to all spotters and replied the questions:
The biggest success for our team is that we participated in 2013 in about twice more demonstrations in comparison with the previous years with the most proficient and safe manner.We are a new team and we gain experience year by year and in 2013 we tried succesfully to exploit all we learned from international and domestic shows.
For 2014 we plan to participate in more international airshows. It is our target to co-operate with other teams and to improve our show making it more impressive for the spectators.

We would also send our regards to the whole team and wish all the best in 2014.


Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca